Forum Tiguan Sharan Yeti Alhambra Touran Roomster vag-van-suv.pl

Pomoc , Porady Techniczne , Przyjaźń , Dobra Zabawa.
Teraz jest czwartek, 18 października 2018, 00:21

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: środa, 29 lipca 2015, 21:37 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 28 stycznia 2015, 23:31
Posty: 576
Lokalizacja: PL - Kraków
Auto: VW Sharan MKI 1995-2000
Silnik: 1,9 TDI AVG 110
Imię: Krzysiek
Przepisy dot. holowania przyczep to znam dość dobrze ale zastawia mnie nieco "niedomówienie" Prawa o ruchu drogowym w Rozdział 3 - Ruch pojazdów
Oddział 9 Holowanie
Art. 31. mówiący o holowaniu samochodu samochodem.

Załóżmy taką sytuację:

Holujący: Sharan MK1 ADY - MW=1560kg DMC=2350kg
Holowany: Sharan MK1 1.9 TDI - MW=1706kg DMC=2510kg

Załóżmy również:
- kierowcy obu pojazdów mają prawko B,
- oba pojazdy mają ważne ubezpieczenie OC,
- holowanie odbywa się poza autostradą
- oba mają sprawne oświetlenie zewn.
- w obu samochodach są tylko kierowcy ważący powiedzmy po 100kg i graty ważące 50kg oraz po 30kg paliwa

więc holujący ma masę rzeczywistą 1560+100+50+30=1740kg a holowany 1706+100+50+30=1886kg

I teraz:
Do dyspozycji mamy atestowaną linkę i atestowany na 2000kg na hol sztywny
opcja 1 - holowany ma sprawne 2 układy hamulcowe
opcja 2 - holowany ma sprawny tylko hamulec pomocniczy

Wolno holować czy nie ?

________________________________________________________________________________________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci - J.W. Goethe
Pozdrawiam Krakowa - Krzysiek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: środa, 29 lipca 2015, 22:34 
Offline
Użytkownik forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 3 lutego 2015, 23:45
Posty: 436
Lokalizacja: Jastrowie
Auto: VW Touran 1T2 2006-2010
Silnik: 1,9 TDI BLS 105
Imię: Marcin
moim zdaniem nie mogą , bo rzeczywista masa przekracza 3,5 tony??, całego zestawu, ale z drugiej strony dlaczego mieliby się nie holować skoro jak każdy wie ze trojaczek trojaczkowi zawsze pomoże w takiej sytuacji :piwo2:

________________________________________________________________________________________________
Marcin jestem i miałem VW Touran 2.0 TDI 136 KM 2003 r modelowo 2004
Teraz mam VW Touran 1,9 TDI 105 KM 2005 modelowo 2006
GG 7631161, Skype jak coś na PW
Nie nienawidzę cwaniactwa


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: środa, 29 lipca 2015, 22:46 
Offline
Użytkownik forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 1 lutego 2015, 20:30
Posty: 748
Lokalizacja: uniemyśl
Auto: Seat Alhambra MKI FL 2000 -2010
Silnik: 1,9 TDI ASZ 131
Imię: stanisław
hm przekracza masa a czy w dowodzie jest napisane ze auto z gratami wazy tyle i tyle nie w dokumentach wozu jest podana masa całowita auta tak jak i w aucie A i jak równiez w aucie B co do holowania to mozna na sztywnym holowowac z jednym tylko sprawnym układem natomiast na lince nie wolno natomiast na tzw gietkim mozna tylko z dwoma sprawnymi układami hamulcowymi jak równiez i na sztywnym tez chyba ze cos nowego znowu wprowdzili w kodeksie

________________________________________________________________________________________________
moje gg 13141438 tu zawsze jestem


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: środa, 29 lipca 2015, 23:38 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 28 stycznia 2015, 23:31
Posty: 576
Lokalizacja: PL - Kraków
Auto: VW Sharan MKI 1995-2000
Silnik: 1,9 TDI AVG 110
Imię: Krzysiek
Właśnie Marcin - a z przyczepą mogę na B targać 3500+750=4250 DMC zestaw na B i jest git mówi o tym wyjątku postanowienie Konwencji Wiedeńskiej a logicznie można by tę przyczepę przyrównać do holu sztywnego i 1-go sprawnego układu bo przyczepa ma najazd. Wiadomo też że się pomoże :) a jakoś nigdzie tego nie mogę znaleźć jak to wygląda od strony prawa.

Jeśli przyczepa jest powyżej 750 DMC czyli nie jest przyczepą lekką ale DMC zestawu nie przekracza 4250 to muszę mieć kota 96 czyli uproszczone E do B a Jeśli przekroczymy 4250 to już musi być normalne B+E
Dla przyczep jest to fajnie wytłumaczone tutaj: http://oskduet.pl/nauka-jazdy/prawo-jazdy-przyczepa ale nie ma ani słowa o holowaniu auto-auto

Na dokładkę mamy rubrykę O1 w dowodzie holującego MK1 ADY podającą max DMC przyczepy = 1800 de facto holowany TDI jest jakby przyczepą i przekracza 1800kg bo nawet już masę rzeczywistą ma=1886kg nie mówiąc o DMC więc takiego zestawu nie wolno tworzyć niezależnie od kat. posiadanego prawa jazdy.
Mamy też jasny zapis że rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy o DMC nie przekraczającej 3,5 t nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego, co wynika z art. 62, ust. 1, pkt. 1 PoRD a w rozważany tu przypadku holowany TDI ma masę rzeczywistą większą od masy rzeczywistej holującego ADY

Do kompletu w sprawie miesza mi we łbie rubryka F3 gdzie holujący MK1 ADY ma wpisane "---" a ta rubryka jest to dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów.

Oczywiście że jeśli "zdechnie" kumpel Sharanem to wyjmę z bagażnika hol sztywny zapnę i pociągnę ale po prostu bardzo ciekawi mnie jak to jest od strony prawa o ruchu drogowym :)


Zgoda Stasiu hol sztywny 1 układ ham. sprawny, linka 2 układy sprawne - ale pytanie brzmi jak ma się masa rzeczywista i DMC oraz kat. prawa jazdy i czy w ogóle wolno tworzyć taki zestaw holując ADY+TDI w świetle prawa - celowo właśnie wrzuciłem przypadek gdzie holowany ma większą masę rzeczywistą od holującego

________________________________________________________________________________________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci - J.W. Goethe
Pozdrawiam Krakowa - Krzysiek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 30 lipca 2015, 08:34 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 16 lutego 2011, 15:36
Posty: 820
Lokalizacja: Olsztyn - Wrocław
Auto: VW Sharan MKI FLII 2004-2010
Silnik: 1,9 TDI BTB 150
Imię: Daniel
Powiem wam nie zastanawiałem się nad tym , ale parę razy ciągnąłem Octavią busa Mercedesa Sprintera MAXA i nikt sie nie czepił.

________________________________________________________________________________________________
Sharan Special Sport by daneczek76
Forum Tiguan Forum Sharan Forum Alhambra Forum Touran Forum Yeti Forum Roomster


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 30 lipca 2015, 21:37 
Offline
Użytkownik forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 8 lipca 2015, 23:50
Posty: 114
Lokalizacja: Gdańsk
Auto: VW Sharan MKI 1995-2000
Silnik: 1,9 TDI AFN 110
Imię: Adam
Tak czytam i czytam i pogubiłem się po 3 poście :)
Jak dla mnie i to na zdrowy rozsądek nikt nie będzie ryzykował holowania auta z jednoczęściowym sprawnym układem hamulcowym (a nikt nie wozi sztywnego holu) i z automatu dzwoni po holownik.
Co do holowania auta linką to hmm moim zdaniem każdy sam oceni czy jego hak oraz linka udźwignie ciężar 2 sharika. Tu wchodzi zdrowy rozsądek i chęć pomocy :)
Jeżeli Pan :997: będzie chciał się dopierdzielić to i się dopierdzieli nawet jak spełnia się wszystko to co powinno się spełnić :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 30 lipca 2015, 22:31 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 28 stycznia 2015, 23:31
Posty: 576
Lokalizacja: PL - Kraków
Auto: VW Sharan MKI 1995-2000
Silnik: 1,9 TDI AVG 110
Imię: Krzysiek
Najkrócej mówiąc chodzi o to czy PoRD pozwala Sharanem o masie rzecz. i dopuszczalnej mniejszej holować Sharana o masie rzecz. i dopuszczalnej większej i jakiego prawa jazdy wymaga.
Dalszy ciąg to były tylko teoretyczne rozważania poprzez analogię do przyczep bo "zdechły" Sharan jest jakby przyczepą :)

oberech napisał(a):
nikt nie będzie ryzykował holowania auta z jednoczęściowym sprawnym układem hamulcowym

Mylisz się - uważam że holowanie na sztywnym przy zachowaniu rozsądnej prędkości i ostrożności jest w miarę bezpieczne i wielokrotnie robiłem to ciągnąc auta posiadające tylko hamulec pomocniczy - tu jet tak samo jak z jazdą z przyczepą w miarę dobrze się jedzie jak holujący jest dużo cieższy i większy niż holowany - naprawdę wtedy to nie jest problem przykłądt Cordoba holowana Sharanem - proporcje prawie 1:2 :)

oberech napisał(a):
nikt nie wozi sztywnego holu
Mylisz się - ja np. tylko taki wożę i używam, jest to malutkie 3 rurki fi ok. 25-30mm o dług. ok. 1,1m a linki odkąd to poznałem nie chcę znać.
Myślałeś zapewne o holu jednoczęściowym jak w ciężarówkach albo o dużym holu zapinanym pod drążki przy którym auto holowane jest kierowane
Nawiasem mówiąc mówiąc mój hol zwrócił mi się kilkakrotnie Cordoba po padzie silnika pojechała do mech. lawetą za 200zł, ciągnięta Sharanem przyjechała do gaziarza (gdzie oddała organy Sharanowi) na holu sztywnym i następnie na tym holu przyjechała pod chałupę a później jeszcze do gościa który kupił te zwłoki. Hol był kupiony za ok. za 60zł lawety w sumie nie zeszłyby z 400 za te jazdy.
Uważam że nie jest to jakiś super wyrób ale ma atest i jest dużo bezpieczniejszy i wygodniejszy w holowaniu jak linka. Zobacz tu sobie: http://allegro.pl/sztywny-hol-2t-profes ... 02245.html Są łatwo dostępne takie hole na 2000 i 2500kg ale ciężko dostać taki hol np. na 3000kg

oberech napisał(a):
każdy sam oceni czy jego hak oraz linka udźwignie ciężar 2 sharika
Mylisz się to nie jest kwestia własnej oceny - linka czy hol musi mieć atest >= masie ciągniętej

oberech napisał(a):
Jeżeli Pan :997: będzie chciał się dopierdzielić to i się dopierdzieli nawet jak spełnia się wszystko to co powinno się spełnić
Dlatego właśnie rozważam czy ma prawo się dopier..ć.
A to że on się dopier..i to nie znaczy że muszę mu ulec i absolutnie nie robię tego gdy wiem że mam rację :)

A skoro PoRD w Oddział 9. Holowanie, Art. 31. Holowanie pojazdu silnikowego nie mówi nam ani słowa o masach pojazdów i zestawu - wnioskuję że wiążace są odpowiednie dane w dowodzie rejestracyjnym czyli rubryki O1 i F3 a ja w F3 mam wpisane "---" czyżby znaczyło to targaj ile dasz radę ? :)
Chyba jednak nie bo O1 czyli masa ciągniętej przyczepy z ham. najazdowym jest wpisana 1800kg.
Kategoria posiadanego prawka to już odrębna sprawa.

Czy może masy określa inny a nieznany mi akt prawny ?

________________________________________________________________________________________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci - J.W. Goethe
Pozdrawiam Krakowa - Krzysiek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 30 lipca 2015, 23:24 
Offline
Użytkownik forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 1 lutego 2015, 20:30
Posty: 748
Lokalizacja: uniemyśl
Auto: Seat Alhambra MKI FL 2000 -2010
Silnik: 1,9 TDI ASZ 131
Imię: stanisław
krzysiu mysle ze mozna taki zestaw pociągnąć ale byc moze ze to moze byc pomoc do najblizszego parkingu tak chyba określają nowe zasady holowania choć nie jest to dwuznacznie opisane i dlatego nie jest to do konca wyjasnione czy mozna taki zestaw ciągnąć czy nie wiesz pan W moze być upierdliwy i powie tak laweta i masz pan problem z głowy

________________________________________________________________________________________________
moje gg 13141438 tu zawsze jestem


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: piątek, 31 lipca 2015, 00:04 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 28 stycznia 2015, 23:31
Posty: 576
Lokalizacja: PL - Kraków
Auto: VW Sharan MKI 1995-2000
Silnik: 1,9 TDI AVG 110
Imię: Krzysiek
Właśnie o takim warunkowym przepisie coś słyszałem i dyskutowaliśmy nawet dzisiaj z Krzyśkiem empoli czy gorszym złem jest stanie na zwężonej A4 czy sholowanie do najbliższego węzła lub parkingu na lince czy holu sztywnym. Moim zdaniem gorsze jest stanie zwłąszcza przy niesprzyjajacych warunkach przejrzystości powietrza.
Przepis jest tu dalej nieubłagany:
Cytuj:
na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.


Jakabyś znalazł gdzieś ten przepis dot. poj. silnikowych to daj znaka.
Ja znalazłem owszem i znam nowe - choć już nie takie bardzo nowe bo chwilę już obowiązują chyba ok. 1,5 roku ale one dotyczą przyczep i zamieszania mas oraz kat. prawka B, B+kod 96 i B+E - to to co linkowałem wyżej w moim poście.

Jest w najnowszym Kodeksie drogowym przepis dot. holowania na holu z kierowaniem zaczepianym za drążki lub na motylu
Cytuj:
RUCH DROGOWY, Rozdział 5 - Ruch pojazdów, Oddział 9 - Holowanie, Art. 31.
pkt 3. W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.


Ale ani dudu natomiast o holowaniu auto-auto na lince lub holu sztywnym

________________________________________________________________________________________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci - J.W. Goethe
Pozdrawiam Krakowa - Krzysiek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: piątek, 31 lipca 2015, 22:00 
Offline
Użytkownik forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 1 lutego 2015, 20:30
Posty: 748
Lokalizacja: uniemyśl
Auto: Seat Alhambra MKI FL 2000 -2010
Silnik: 1,9 TDI ASZ 131
Imię: stanisław
witam Krzysiu nieraz zycie płata nam figle ale znająć zycie to jesteśmy narodem odwaznym i w takich sytuacjach zawsze logicznie myslimy zapinamy autka i jedziemy a w razie kontroli wtedy sie tłumaczymy a pan P powinnien nam to dokładnie naświetlić jesli dalej polemizujemy robimy manerw i jedziemy na najblizszy parking i dalej dumamy co dalej

________________________________________________________________________________________________
moje gg 13141438 tu zawsze jestem


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
height= height=