Forum Tiguan Sharan Yeti Alhambra Touran Roomster vag-van-suv.pl

Pomoc , Porady Techniczne , Przyjaźń , Dobra Zabawa.
Teraz jest piątek, 20 października 2017, 11:04

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: sobota, 19 listopada 2016, 20:37 
Offline
Użytkownik forum

Dołączył(a): czwartek, 24 marca 2016, 21:17
Posty: 40
Lokalizacja: KR
Auto: VW Sharan MKI FL 2000-2004
Silnik: 1,9 TDI AUY 115
Imię: Bogdan
Witam
Temat, który mnie dręczył od jakiegoś czasu. Nie jestem instalatorem audio w samochodach jednakowoż wiem o tym sporo i czasem coś zmieniam w swoim bolidzie. Postanowiłem dokładniej zbadać relacje instalacji fabrycznej dotyczącej fabrycznie montowanych systemów audio a wymiany owego sprzętu na niefabryczne ogólnie dostępne marki np. Sony, Pioneer, Kenwood itp.
Do rzeczy wiec :-) Problemów jak się okazuje jest sporo. Zajmę się tutaj wybiórczo kostką ISO a w szczególności jej częścią zasilającą.
Normalizacja ISO hmmm... teoretycznie ma wprowadzać pewien standard kolorów kabli w instalacji samochodu zgodnie z przeznaczeniem jednocześnie zmusić niejako producentów sprzętu do ujednolicenia połączeń tak aby każdy model radia pasował właściwie do każdego modelu samochodu produkowanego seryjnie.
I co? Ano częściowo się to udało. Ale jak się okazuje tylko częściowo. Jest kilka różnic i jak się okazuje dość istotnych a o których mało kto wie. Mogą one powodować pewne problemy o których za chwilę.
Żacznijmy od początku. Podstawowe połączenia ISO kostki zasilającej nazwijmy ją A wyglądają tak (patrz obrazek)

Standardowo czyli zgodnie z normami ISO
Pin 1 - to GALA czyli sygnał z czujnika w skrzyni bądź ABS odpowiedzialny za dopasowanie automatyczne głośności z prędkością
Pin 2 - MUTE zazwyczaj odpowiada za automatyczne ściszenie aktualnie odtwarzanej muzyki CD , mp3 czy audycji radiowej gdy pojawia się komunikat nawigacji lub przychodzącej rozmowy telefonicznej jeśli posiadamy zestaw głośnomówiący podłączony do radia.
Pin 3 - nie podłączony zazwyczaj ale istnieje możliwość jego wykorzystania w zależności od opcji radia.
Pin 4 - wchodzące zasilanie stałe +12 V służące do podtrzymania pamięci
Pin 5 - wyprowadzone napięcie +12 V tzw. automatyczna antena służy do zasilania wysuwanej elektrycznie anteny lub wzbudzania (włączania) wzmacniacza audio jeśli jest zastosowany. Po wyłączeniu radia zasilanie zanika i antena samoczynnie się chowa bądź wzmacniacz się wyłącza.
Pin 6 - doprowadzone zasilanie podświetlenia zazwyczaj sprzężone z włącznikiem świateł.
Pin 7 - zasilanie +12 V realizowane po stacyjce
Pin 8 - masa

Jak się to ma do rzeczywistości?
Problem pierwszy:
Dość częstym zjawiskiem jest zamiana w instalacji kabli na pinach 4 i 7 co skutkuje tym ze po wyjęciu kluczyka radio gra nadal a brak podtrzymania pamięci powoduje ze ustawione i zapamiętane stacje radiowe "znikają".
Problem drugi:
Jednym z większych problemów jest pin 5.
Dotyczy rozbieżności pomiędzy sprzętem fabrycznym a niefabrycznym.
Radia fabryczne na pinie 5 dostają z instalacji samochodu stałe zasilanie +12 V w celu podtrzymania systemu kodowania radia. Zanik zasilania ogólnego powoduje zanik również na pinie 5 co w konsekwencji skutkuje rozkodowaniem.
Zupełnie inna sytuacja jest ze sprzętem niefabrycznym który pozbawiony jest zabezpieczenia kodem.
W owym sprzęcie norma ISO przewiduje na pinie 5 (jak pisałem wcześniej) wyjście z radia +12 V (autom. antena, wzbudzenie wzmacniacza).
Montując radio niefabryczne z wykorzystaniem istniejącej instalacji i przejściówek wszelkiej maści do różnych modeli powstaje konflikt napięć.
W każdej praktycznie przejściówce jest zastosowany niebieski kabel łączący pin 5 radia i kabel w instalacji samochodu fabrycznie przypisany dla pinu 5 radia fabrycznego (w VW zazwyczaj to kabel czerwono biały bądź czerwono szary).
Wynika z tego, ze jednocześnie wysyłane jest napięcie +12 z radia na zewnątrz i radio dostaje z instalacji +12 na ten sam pin 5.
Radio może zachowywać się nienaturalnie, na pewno gra jakościowo gorzej a i może to doprowadzić prędzej czy później do jego uszkodzenia.
Zjawisko charakterystyczne (gdy kable na pinach 4 i 7 podłączone są prawidłowo i radio wyłącza się po wyjęciu kluczyka stacyjki) to miganie podświetlenia, badż "próby" samoczynnego włączenia.
W takiej sytuacji kabel instalacji samochodu z pinu 5 należy odłączyć!!!

Ps. W wolnej chwili dla tych którzy "walczą" ze słabym zasięgiem antenowym w radiach niefabrycznych i uważają antenę w prawej szybie za niewystarczającą napisze poradnik jak zainstalować separator antenowy z wykorzystaniem właśnie pinu 5 kostki ISO w celu poprawy zasięgu


 


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: piątek, 23 grudnia 2016, 23:19 
Offline
Użytkownik forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 7 lutego 2015, 15:50
Posty: 149
Auto: VW Sharan MKI FLII 2004-2010
Silnik: 1,9 TDI ASZ 130
Imię: Piotr
Fajnie to ująłeś . Czekamy dalej na recenzje .

________________________________________________________________________________________________
Sprzedam pod zamowienie nowe Navi i Antyrady.50% Taniej

Piotr Jestem.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
height= height=