Forum Tiguan Sharan Yeti Alhambra Touran Roomster vag-van-suv.pl

Pomoc , Porady Techniczne , Przyjaźń , Dobra Zabawa.
Teraz jest piątek, 21 września 2018, 21:19

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: wtorek, 16 czerwca 2015, 23:50 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 28 stycznia 2015, 23:31
Posty: 576
Lokalizacja: PL - Kraków
Auto: VW Sharan MKI 1995-2000
Silnik: 1,9 TDI AVG 110
Imię: Krzysiek
Ponieważ u nas na forum dzial CB swieci pustkami myslę ze warto go ożywic bo wielu z nas przecież na codzień posługuje sie CB-radiem, od czasu do czasu dostaje meilem i na PW pytania i prośby o porady oraz wyjaśnienia w sprawach zwiazanych z wyborem CB radia, wyborem anteny, zamocowaniem i zestrojeniem anteny itp.

Pomysł wątku-poradnika urodzil sie dawno temu w naszych dyskusjach ze Stasiem, lecz tam gdzie się urodził jakoś nie doczekał sie realizacji:). Postanowilem wrócic do tego odłożonego projektu i zrealizowac go tu na naszym forum.

Gdzieś tam kiedyś w zlotowym watku też przewinął sie pomysl zrobienia szkolenia ze strojenia anten w Tomaszowie, byl też luźny pomysł Krzyska kmach77 i mój zaprezentowania Wam i może zarażenia Was w Tomaszowie troszke innymi lacznosciami niż te typowo drogowe. Nawet wzialem sprzet na zlot ale i konkretniejsze radio i relektometr i pare innych gratów przeleżalo mi w bagazniku bo po prostu zabawa na zlocie była taka fajna i byłem z Wami tak krótko ze nie było czasu ani chęci zajmować sie tak prozaicznymi rzeczami jak np. strojenie anten :)
Mam cichą nadzieję ze tu w pisaniu radiowych porad wspomoże mnie tu troche mój imiennik podobnie jak ja "siedzacy na radiu" od bardzo dawna :)

Samo słowo poradnik też mi sie nie podoba bo nie jestem radiowym guru a jestem samoukiem - po prostu chcialbym Wam napisać trochę z tego czego nauczylem sie na radiu w ciagu blisko 20 lat.
Myslę ze niektóre rzeczy które napiszę mogą się przydać mniej zaawansowanym użytkownikom CB rozpoczynającym przygodę z CB-Radiem a jesli tak bedzie to bedę się cieszyl :)

________________________________________________________________________________________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci - J.W. Goethe
Pozdrawiam Krakowa - Krzysiek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: środa, 17 czerwca 2015, 00:24 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 28 stycznia 2015, 23:31
Posty: 576
Lokalizacja: PL - Kraków
Auto: VW Sharan MKI 1995-2000
Silnik: 1,9 TDI AVG 110
Imię: Krzysiek
Proponuję może zacznijmy w tym wątku od zagadnień ogólnych dotyczących wyboru sprzętu a w odrębnych watkach podyskutujemy bardziej szczegółowo o radiach, antenach, wyposażeniu dodatkowym oraz zasadach prowadzenia łącznosci w paśmie CB.

Może więc zacznę od obalenia 2 mitów:

Mit 1 = Do łaczności drogowych w Polsce potrzeba super sprzetu topowej marki
Wg mnie jest to bzdura bo w zastosowaniu "antymiśkowym" sprawdzi sie każde sprawne technicznie radio posiadające podstawowe 40 kanałów pracujace w AM i tzw. "zerach" (częstotliwosci kanałów kończące się "0") oraz każda najpodlejsza, sprawna technicznie i prawidlowo zestrojona antena o dlugosci ok. 1m
Nie znaczy to jednak ze należy wybrać najpodlejsze, najtańsze radio i najpodlejszą antenę - im wyższa jakość sprzętu tym wyższy osiągniecie komfort pracy.

Mit 2-gi = Tylko topowe marki sprzętu zapewniaja max. satysfakcji z użytkowania CB
Wystarczajaca jakość nie znaczy topowa marka - zwykle można uzyskać równie dobrą lub niewiele gorszą jakość za dużo mniejszą cenę niz ceny sprzętu topowych marek.

No dobra ale do rzeczy - to jakie kupić radio ?
Sorry ale nie napisze Wam tutaj ani marki ani modelu radia a jedynie rady ogólne o wadach i zaletach poszczególnych modeli CB proponuję podyskutować już na konkretach w oddzielnym watku.

Napisze natomiast ze należy z założenia na wstępie odrzucić do pracy w aucie:
- radia ręczne tzw. "ręczniaki" bowiem te radia są projektowane nie do auta, są zwykle gorzej ofiltrowane i gorzej ekranowane niz typowe radia samochodowe a przeciez w samochodzie mamy sporo zaklóceń radioelektrycznych, te radia są projektowane do pracy na wolnej przestrzeni gdzi jest dużo mniej zakłóceń.
- radia mocno rozbudowane o skomplikowanej obsłudze ponieważ obsługa takiego radia jest absorbująca a w ruchu drogowym przekłada sie to na bezpieczeństwo

Przed wyborem i zakupem CB-radia moim zdaniem należy zastanowić sie nad:
- wymiarami radia, miejscem jego zamocowania, sposobem doprowadzenia zasilania,
- ergonomią i wygodą obsługi, radia używamy w ruchu wiec obsługa powinna być wygodna i jak najmniej absorbująca
- jesli radio będzie montowane we wnęce - nad możliwościa podłączenia i miejscem zamocowania dla głośnika dodatkowego
- czy bedziesz ryzykować użytkowaniem radia bez homologacji (jest ona prawnie wymagana)
- budżetem - wg mnie należy przeznaczyć mniej więcej ok. 40% na radio, 50% na antenę i 10% na reflektometr

Dla w miare komfortowej pracy w łącznosciach drogowych radio uważam bezwzglednie powinno posiadać:
- plynny RF-Gain = plynna regulacja czułosci odbiornika,
- plynny Squelch = plynna regulacja bramki szumu
zamiennie za oba w/w wymienione może być uklad ASC - nie wdając się w szczególy dziala on automatycznie podobnie jak połączenie RF-Gain'a ze Squelchem ale niestety ma to też wady jak każdy automat - ja osobiście uważam ze lepsza i bardziej precyzyjna jest regulacja ręczna a po nabraniu wprawy jest stosunkowo mało absorbujaca czynności i możliwa podczas jazdy.
Jeśli już decydujemy sie na ASC lub podobny system redukcji szumów to najlepiej zeby był to system z plynnie regulowanym progiem zadzialania a jako absolutne minimum uważam możliwosc wyłaczania takiego systemu.

O wyciszaniu czy zmniejszaniu czułości radia pomyślcie tez w aspekcie przewożonych w samochodzie osób a w szczególnosci dzieci - niestety polskie realia to totalne chamstwo na kanale 19, sam klnę i klnięcie mnie specjalnie nie razi ale chwilami miewam dość "panienek" latajacych na 19-tce w charakterze przecinka co drugie słowo.

Pożadane ale niekonieczne wg mnie w radiu sa:
- MicGain = regulacja wzmocnienia mikrofonu
- zmiana kanałów w gruszce - to ze wzgledów bezpieczeństwa łatwiej operowac przyciskami gruszki niż pokretłem czy klawiszami radia,
- modulacja FM - przydaje sie bardzo przy bliskich łącznosciach np. jadąc i rozmawiajac z kolegami w kilka aut w kolumnie
- skrót mocy wyjściowej - choćby z podobnego powodu jak w/w FM
- filtry zwłaszcza ANL i NB

Tu jeszce dodam ze kompletnie nie warto pasjonować sie funkcjami radia "szybka 9-tka" i "szybka 19-tka" bo radio i tak z reguły "stoi" na 19-tce a 9-tka która naprawdę i faktycznie kiedyś byla nasłuchiwanym kanałem ratunkowym od wielu lat nie jest już nasłuchiwana przez służby ratunkowe, miałem niestety okazje przekonać sie o tym namacalnie juz kilkanaście lat temu w Bieszczadach gdy wioząc dziecko z wypadku przyszło mi użyc kilkakrotnie wywołania "na ratunek" - odpowiedziała mi niestety tylko cisza w eterze a o ironio gdy zajechalem na stacje pogotowia ratunkowego na dachu budynku zobaczylem poteżną antene 5/8 fali na pasmo CB - szkoda nawiasem mówiąc że tak sie dzieje bo pomimo ery komórek środków do wezwania pomocy to chyba nigdy nie jest za dużo :(


Teraz nastepny aspekt dla wyboru radia - czyli pytanie gdzie będziemy używac radia czy tylko w PL a może więcej za granicą.
W Polsce standardem dla łączności drogowych jest kanał 19 podstawowej 40-tki (27,180 Mhz) w modulacji AM
Troszke inaczej ma sie sprawa na zachodzie Europy - polskie mobilki zwykle za granicą rozmawiają na kanale 28 podstawowej 40-tki (27,280 Mhz) w modulacji AM.

W krajach zachodnich standardem łączności zwykle jest modulacja FM w tzw. 5-tkach - czyli czestotliwościach kończacych sie na 5 a nie na 0 jak w Polsce. Jesli planujecie łaczności za granicą to wybierzcie raczej radio posiadające modulacje FM i tzw. funkcję "Multistandard" czyli uproszczone przełączanie sie na dozwolone pasma czestotliwosci innych krajów.
Tu dorzucę jeszcze że w różnych krajach obowiązują zarówno różne zakresy częstotliwości dozwolone dla pasma CB jak i różne przepisy dot. mocy nadajnika i dozwolonej emisji a w niektórych krajach CB jest zabronione.

Teraz może kilka słów ogólnie na temat anten - Moim zdaniem w przypadku anten należy obalić te same mity które obalalem przy radiu.
Pytanie konkretniejsze - jak długa ma być ta antena 20cm "koci ogon" czy moze "2m fest bata", jak ją zamocować, jak ją zestroić?

Tu podobnie jak przy wyborze radia należy również pewne rzeczy sobie przedumać przed wyborem i zakupem anteny a mianowicie:
- czy zdecydujesz sie na wiercenie dziury w dachu aby zamocować antenę
- czy wjeżdzasz swoim vanem lub suvem do podziemnych garaży/parkingów,
- jaki masz wysoki wjazd w swoim garażu
- czy na relingach mocujesz np. boks dachowy i czy będzie on kolidowal z anteną

Oczywiście ze najwłaściwszym wyborem byłaby antena montowana w otworze w środku dachu, taka antena ma najlepsze osiagi i stroi sie najłatwiej pewnie jednak niewielu z Was sie na to zdecyduje, pozostaje zatem wybór mniejszego zła czyli wyboru pomiędzy anteną na podstawie magnetycznej popularnie zwanej "magnesówka" lub anteny montowanej przy pomocy uchwytu do relingu czy tylnej klapy.

Moje zdanie jest takie że mniejszym złem jest antena na solidnej podstawie magnetycznej,
minusy:
- przede wszystkim kabel plątajacy sie po aucie i przycinany drzwiami co powoduje czesto jego uszkodzenia
- trochę gorsze osiagi i troche gorsze strojenie niż anteny montowanej w otworze dachu
plusy:
- nieokaleczony dach ukochanego autka, brak problemu przy sprzedaży auta
- latwość demontażu anteny

Należy jednak pamietać ze podstawy magnetyczne trzeba odpowiednio dobierać zarówno do długości anteny jak i do predkości pojazdu - podstawy posiadają takie atesty. Na antene np. 1,5m przy dużej prędkości działaja dość znaczne sily, przy marnej jakosci lub małej podstawie antena potrafi sie wywrócic i narobić poważnych szkód.
Druga rzecz o której radzę pamietać to kawałek przezroczystej folii samporzylepnej taka podkładka naklejona na dach (są one w sprzedazy po ok. 2zl) daje nam to 2 korzyści mamy oznaczone stałe miejsce usytuowania anteny co jest czynnikiem o zasadniczym znaczeniu dla zestrojenia anteny oraz daje ochrone lakieru dachu. Podstawy magnetyczne anten co prawda posiadają zwykle gumowe oslony lecz te oslony często przecierają się na zwlaszcza na krawędziach a zbierajacy pod gumą kurz, piasek itp powodują zmatowienie i rysowanie dachu a w skrajnym przypadku przetarcie lakieru i korozje.

Najwieksze zło antenowe to moim zdaniem wszelkiego rodzaju uchwyty relingowe, klapowe itp.
Przy takim zamocowaniu anteny stroją sie i pracuja najgorzej, często wskutek warunków pracy następuje korozja wkretów masujacych co radykalnie pogarsza pracę anteny i jej zestrojenie, kabel takiej anteny jest również przeginany lub przygniatany co powoduje jego częste uszkodzenia.

Teraz temat kolejny: jaka długa powinna być antena dla łączności drogowych
W łącznościach na fali przyziemnej (takimi są w łaśnie łączności drogowe) wlaściwie zasadnicze znaczenie ma uksztaltowania terenu i podniecanie sie łącznoscią na 20-30km nie ma sensu bo będzie to możliwe wyłacznie w otwartym terenie. Wyjątkiem są łaczności w czasie dobrej propagacji ale w tych łacznościach fala radiowa odbija sie od jonosfery.
Jesli znajdziecie sie w lesie, w kotlince lub między budynkami czy innymi przeszkodami terenowymi to nie pomoże Wam nawet najdłuższy bat anteny.
Następny aspekt jest taki że na kanale 19-tym jest po prostu śmietnik eterowy i mnóstwo zaklóceń a długa antena zarówno nadaje mocniej co pomaga nieco w przeskoczeniu przeszkód terenowych czy pokonania tłumienia lasu ale długa antena też "słyszy" więcej zarówno sygnału użytecznego jak i też więcej zaklóceń co powoduje negatywny skutek zwłaszcza przy współpracy z radiem nie posiadajacym regulacji czulości odbiornika (RF-Gain).
Wg mnie rozsądna i kompromisowa długosc anteny do łacznosci drogowych to 0,8 do 1,4m.

Podobnie jak dłuzsze anteny bezsensowne w lącznosciach drogowych sa wzmacniacze mocy (nota bene prawnie sa one zabronione), wiekszosc fabrycznych CB-radii mobilowych nie bardzo nadaje sie do współpracy ze wzmacniaczami a wzmacniacze tranzystorowe 50 czy 100Watt za 100 czy 150zł to totalna porażka, skutki podłączania na ich siłe sa żałosne i daja zwykle przesterowania i zniekształcenia modulacji a czasem i sfajczenie instalacji zasilającej gdy przekrój przewodu jest zbyt mały.
Dyskusja o wzmaczniaczach - tutaj: viewtopic.php?f=101&t=527


Na koniec może odpowiem czemu przeznaczyłem 10% budżetu na reflektometr - powodów jest kilka:
- strojenie anteny jest czynnościa prostą, smiało wykona to samodzielnie każda osoba mająca podstawowe pojęcie o pomiarach
- instalacje antenowe powinny być okresowo kontrolowane - wg mnie instalacje samochodowe minimum 2 razy w roku
- koszt prostego reflektometru to ok 40-50zł a koszt usługi strojenia 20-30zl - wnioski nasuwają się chyba same :)

Sposób strojenia anteny krok po kroku jest opisany na naszym forum tutaj: viewtopic.php?f=101&t=526
Krytyka, pytania i dyskusja na tematy z tych moich wypocin jest bardzo mile widziana :)

________________________________________________________________________________________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci - J.W. Goethe
Pozdrawiam Krakowa - Krzysiek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: środa, 17 czerwca 2015, 01:07 
Offline
Użytkownik forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 4 lutego 2015, 10:06
Posty: 67
Lokalizacja: Ozorkow
Auto: VW Sharan MKI FL 2000-2004
Silnik: 1,9 TDI AUY 115
Imię: Darek
Krzys temat fajny i mysle ze przydatny dla wielu z nas. Wzmacniacz jednak dla mnie ma sens.Pisales o naszych realiach chamstwie itd. a jak masz slaby sprzet-sygnal ciezko bedzie sie przebic przez to... Czekam na porady o strojeniu anteny.

________________________________________________________________________________________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: środa, 17 czerwca 2015, 01:23 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 28 stycznia 2015, 23:31
Posty: 576
Lokalizacja: PL - Kraków
Auto: VW Sharan MKI 1995-2000
Silnik: 1,9 TDI AVG 110
Imię: Krzysiek
Ano miałem już ten temacik rozpoczęty bardzo dawno temu - wreszcie się zmobilizowałem i kapeckę dokończyłem :)

Darek - chętnie podejmę również temat wzmacniaczy, ale to już nie dziś - spoko założymy watek o wzmakach i pogadamy o ich wadach i zaletach.
W pierwszym rzucie chciałem dać strawne ABC dla ludzi świeżych na radiu i drugi temat to właśnie to strojenie anteny :)

Nie miałem zamiaru też urazić kierowców czy to z dużych czy z małych i zdaję tez sobie w pełni sprawę że 19-tka nigdy nie była i nigdy nie będzie kółkiem różańcowym - ale szkoda mi tych czasów gdzie od niektórych driverów prowadzenia łaczności mogliby sie uczyć operatorzy KF-u z 1ką - Dziś jak usłysze takiego to moze raz na rok a może i rzadziej - ech......... gdzie są te chłopaki z tamtych lat ...... chyba jeszcze nie wszyscy na emeryturach :)

A o strojeniu anten CB watek też już jest - viewtopic.php?f=101&t=526. :)



edit 21-06
Wątek i dyskusja o wzmacniaczach też już jest: viewtopic.php?f=101&t=527

________________________________________________________________________________________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci - J.W. Goethe
Pozdrawiam Krakowa - Krzysiek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: poniedziałek, 7 września 2015, 15:09 
Offline
Użytkownik forum

Dołączył(a): poniedziałek, 7 września 2015, 15:08
Posty: 1
Auto: VW Sharan MKI FL 2000-2004
Silnik: 1,9 TDI 1Z 90
Proponuję radio yosan JC-350 i antenę Sirio ML-145. Wyśmienity zestaw do auta.

________________________________________________________________________________________________
[spam link usunięty] żeliwo


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: poniedziałek, 7 września 2015, 16:18 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 28 stycznia 2015, 23:31
Posty: 576
Lokalizacja: PL - Kraków
Auto: VW Sharan MKI 1995-2000
Silnik: 1,9 TDI AVG 110
Imię: Krzysiek
No to skoro już wlazłem w wątek i załatwiłem sprawę moderacyjną w powyższym poście najpierw odpowiedź dla @hectorr:
Przemyśl chłopie i wydoroślej - wróć tu doroślejszy bez ukrytego spamu a będziesz mile widziany.
Tezę wypadałoby też uzasadnić bo taka zdawkowa opinia to w sumie mało wnosi i równie mało wnosi spam link w sygnaturze.

To teraz może żeby coś konkretniejszego w tym temacie się działo to dorzucę może o antenach na podstawie magnetycznej (magnesówkach) a ponieważ lubię realne przykłady z życia więc może o skrobnę o lotach smoczej magnesówki na uwięzi z ostatniego zlotu :)

smok_wawelski napisał(a):
- czy wjeżdzasz swoim vanem lub suvem do podziemnych garaży/parkingów,

No może nie wjeżdżałem do podziemnego parkingu ale problem w sumie podobny :)
Jechaliśmy z autostrady do pensjonatu w 3 auta, na lewoskręcie z ul Skośnej w ul. Żywiecką poszedł za mną Krzysiek a Karina została na głównej bo z przeciwka leciały auta - podjechałem kawałek i chcąc poczekać na Karinę zjechałem mocno na pobocze pod drzewa i gałąź zgarnęła mi magnesówkę która poleciała z dachu a antenka jest nieduża bo ma tylko ok. 90cm
Antena pukła mi dość mocno magnesem w szybę ale na szczęście była tak miła że zawisając na kablu nie rozwaliła mi szyby :).

To właśnie tez wada magnesówki o której warto pamiętać - ja jeżdżę z antenami co najmniej kilkanaście lat a z tą konkretna anteną lat kilka wiem o tym zagrożeniu doskonale a jednak....
Podobne zagrożenie dotyczy również słabych uchwytów relingowych itp. - trzeba o tym pamiętać
Antena zamocowana na stałe w w dachu lub na odpowiednio mocnym uchwycie relingowym czy klapowym w wyżej opisywanym przypadku tylko by wygięła promiennik i nie byłoby problemu :)

________________________________________________________________________________________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci - J.W. Goethe
Pozdrawiam Krakowa - Krzysiek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: poniedziałek, 7 września 2015, 16:32 
Offline
Użytkownik forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 4 lutego 2015, 10:06
Posty: 67
Lokalizacja: Ozorkow
Auto: VW Sharan MKI FL 2000-2004
Silnik: 1,9 TDI AUY 115
Imię: Darek
Witam Smoku to jest faktycznie klopotliwe przy magnesowkach.Bylem jakis czas temu na Okeciu.Zaparkowalem na parkingu "otwartym" ale wyjazd byl przez ten parking pietrowy.Nie wiem kto to wymyslil ale jobla bym jemu dal.Po polozeniu anteny na dachu i tak mialem obawy czy magnesem nie zgarne zraszaczy pod sufitem :facepalm:

________________________________________________________________________________________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: poniedziałek, 7 września 2015, 22:59 
Offline
Użytkownik forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 5 lutego 2015, 01:00
Posty: 315
Lokalizacja: Podlasie
Auto: VW Sharan MKI FLII 2004-2010
Silnik: 2,0 TDI BRT 140
Imię: Andrzej
Dark 1969 napisał(a):
Witam Smoku to jest faktycznie klopotliwe przy magnesowkach.Bylem jakis czas temu na Okeciu.Zaparkowalem na parkingu "otwartym" ale wyjazd byl przez ten parking pietrowy.Nie wiem kto to wymyslil ale jobla bym jemu dal.Po polozeniu anteny na dachu i tak mialem obawy czy magnesem nie zgarne zraszaczy pod sufitem :facepalm:


Dareczku ja o tym też wiem że jest tam problem. Ja zawsze jak wiozę ludzi na Okęcie lub odbieram to zawsze parkuję w pobliskim Orlenie. Tam nie czepiam ML 145. ;)

________________________________________________________________________________________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 8 września 2015, 19:29 
Offline
Użytkownik forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 8 lipca 2015, 23:50
Posty: 114
Lokalizacja: Gdańsk
Auto: VW Sharan MKI 1995-2000
Silnik: 1,9 TDI AFN 110
Imię: Adam
Nawiązując do anten to w poprzednim aucie miałem wywiercony otwór w dachu gdzie była zamontowana antena o długości 1 metra :) . Tutaj pojawia się problem jak ktoś ma dobrą pamięć ale krótką i wjeżdżając na parking podziemny to nie dość iż można stracić antenę to jeszcze wyrwać pół dachu :( Chciałem też w vw zamontować na reling ale jakoś skłoniłem się na magnesie. I powiem żadna tam firmówka ale za to ma mocny magnez. Przy prędkości powyżej 160 km/h nie spadła oraz przejazd pod gałęziami nie zdołał jej zwalić...


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 8 września 2015, 21:49 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 28 stycznia 2015, 23:31
Posty: 576
Lokalizacja: PL - Kraków
Auto: VW Sharan MKI 1995-2000
Silnik: 1,9 TDI AVG 110
Imię: Krzysiek
oberech napisał(a):
Tutaj pojawia się problem jak ktoś ma dobrą pamięć ale krótką i wjeżdżając na parking podziemny to nie dość iż można stracić antenę to jeszcze wyrwać pół dachu
i nie tylko - przy ciężarówce i długiej antenie są jeszcze większe zagrożenia np. trakcja tramwajowa czy kolejowa.
Niestety nie znam sposobu na pamięć :) możed nawyk parkowania na otwartych parkingach. Ja praktycznie mam ten nawyk bo wiele podziemnych parkingów ma zakaz wjazdu z LPG i CNG.
W Kraku coraz więcej pojawia się też coraz więcej blach ostrzegawczych wiszących przed wjazdami.
Mocny magnes czy jakiekolwiek inne rozwiązanie - tez niestety nie rozwiązuje problemu pamięci :)

Nie zgodzę się że antena zawsze wyrwie pół dachu gdy się zegnie kilkakrotnie giąłem w takich sytuacjach bata Lemm'a AT-71 (165cm) prawie do cewki się giął ale jednak jak wlezie bat w szczelinę dachu parkingu i zakleszczy to owszem jest możliwe że wyrwie stopkę anteny z dachu auta.

oberech napisał(a):
I powiem żadna tam firmówka ale za to ma mocny magnez.
Dlatego Adam właśnie pisałem
smok_wawelski napisał(a):
Należy jednak pamiętać ze podstawy magnetyczne trzeba odpowiednio dobierać zarówno do długości anteny jak i do predkości pojazdu - podstawy posiadają takie atesty. Na antene np. 1,5m przy dużej prędkości działaja dość znaczne sily, przy marnej jakosci lub małej podstawie antena potrafi sie wywrócic i narobić poważnych szkód.

________________________________________________________________________________________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci - J.W. Goethe
Pozdrawiam Krakowa - Krzysiek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
height= height=